شنبه 15 ارديبهشت 1403 - Sat 04 May 2024
  • موفقیت اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس به همکاری با ایران در حوزه امنیت منطقه‌ای بستگی دارد

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها

  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی

  • معلمی که در اسارتگاه بعثی‌ها هم تدریس می‌کرد

  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید

  • آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

  • صندوق‌های طلا زیر ذره‌بین

  • شاکی شدن حامیان بابک زنجانی با پس گرفته شدن پول بیت المال

  • نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی اعتمادی به آمریکا است/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را بدانند/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب+فیلم

  • حزب‌الله با رگبار موشکی حمله ارتش اسرائیل را تلافی کرد

  • جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

  • فرمانده نیروی هوافضای سپاه: عملیات «وعده صادق» نکات پنهان زیادی دارد/آمریکایی‌ها گفته بودند دخالت نمی‌کنیم اما کردند+ فیلم

  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی

  • استایل گران قیمت بهاره رهنما

  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

  • از ادعای شکنجه تا پیام‌های لحظه آخر به مادرش+ عکس و فیلم

  • زندگینامه شهید مرتضی مطهری، معلمی بزرگ و برگزیده

  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس

  • تصمیم‌گیری سلیقه‌ای عربستان در افزایش سهمیه حج+ عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 370280
    تاریخ انتشار: 02/ارديبهشت/1403 - 22:14
    سفیر کشورمان در اسلام‌آباد

    هلهله پاکستانی‌ها از عملیات «وعده صادق»/ مرز ایران و پاکستان منطقه تجاری اقتصادی می‌شود

    سفیر ایران در پاکستان با بیان اینکه دستگاه‌های نظامی و امنیتی دو کشور در زمینه همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم در حال گفت‌وگو و رایزنی هستند،گفت: امیدواریم که نتیجه را دو کشور و دو ملت به صورت ملموس ببینند و بتوانند از نعمت این همکاری که با هدف ایجاد امنیت پایدار در منطقه و تبدیل مرزهای دو کشور به مرزهای تجاری و اقتصادی است بهره ببرند.

     هلهله پاکستانی‌ها از عملیات «وعده صادق»/ مرز ایران و پاکستان منطقه تجاری اقتصادی می‌شود

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از ایرنا؛ 

    «رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد در گفت‌وگویی، درخصوص سفر بامداد دوشنبه «سیدابراهیم رئیسی» به پاکستان، با اشاره به «امضای تفاهمنامه های مهم میان ایران و پاکستان در این سفر» تصریح کرد: در سفر آیت الله رئیسی به پاکستان توافقات مهمی به امضای سران دو کشور می‌رسد. این توافقات در زمینه توسعه همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، توسعه زیرساخت‌ها، همکاری‌های گمرکی، توسعه بازارچه‌های مرزی و ایجاد گذرگاه‌های جدید، بیمه قرنطینه‌های دامی و گیاهی، همچنین در زمینه تجارت و استاندارد است که در تمام این حوزه‌ها موافقت‌نامه‌هایی آماده و به امضای طرفین خواهد رسید.

    امضای توافق نامه‌های مهم بین ایران و پاکستان در سفر آیت الله رئیسی

    وی در پاسخ به این سوال که روابط دیپلماتیک ایران و پاکستان در دولت سیزدهم چقدر توسعه یافته است، خاطر نشان کرد: در مدت فعالیت دولت سیزدهم مقامات و سران کشورها در سطح رئیس‌جمهور، نخست وزیر و همچنین وزرای امور خارجه دیدار و گفت‌وگوهای مستمری داشته‌اند. در این مدت همکاری دو کشور در زمینه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و دو جانبه همکاری دو کشور رو به افزایش بوده است و به دلیل رویکرد مشترک دو کشور در موضوعات بین‌المللی نسبت به یکدیگر نگاه حمایتی داشته‌ایم.

    توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای ایران و پاکستان در دولت رئیسی

    سفیر کشورمان در پاکستان در همین راستا ادامه داد: سفرای جدید ایران و پاکستان در مدت زمان حضور خود اقدامات رو به جلویی انجام داده‌اند، در همین مدت قریب به یکسال بنده در دولت گذشته با آقای شهباز شریف، با رئیس در دولت موقت، و هم در دولت جدید با نخست وزیر و رئیس‌جمهور و وزرا در حال رایزنی و تبادل نظر هستیم که بتوانیم زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم.

    امیری مقدم بیان کرد: علاوه بر همکاری دو کشور در زمینه سیاسی و امنیتی، تلاش شده که در این مدت به توسعه روابط فرهنگی دو کشور نیز اهتمام ویژه صورت گیرد. دو ملت ایران و پاکستان جز نزدیکترین دو ملت‌ها به یکدیگر هستند و ما باید به دنبال معرفی ظرفیت‌های توریستی و تجاری دو کشور به یکدیگر باشیم.

    حضور ۴۰۰ تاجر پاکستانی در نمایشگاه اقتصادی اکو ۲۰۲۴ در تهران

    وی با اشاره به استقبال فعالان اقتصادی پاکستانی از نمایشگاه اقتصادی اکو ۲۰۲۴ ایران، اظهار کرد: اردیبهشت ماه امسال نمایشگاه اقتصادی اکو ۲۰۲۴ در تهران برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از تجار و بازرگانان پاکستانی برای حضور در این رویداد بین‌المللی ثبت‌نام کردند. سال گذشته ۳۰۰ نفر در این رویداد شرکت کردند و الحمدالله هر دو کشور علاقه دارند که ظرفیت‌های فی مابین را توسعه دهند. بخشی از هزینه‌های هر تجارتی، امروزه هزینه‌های حمل و نقل است. ایران و پاکستان این ظرفیت را دارند که به واسطه حمل و نقل ارزان زمینی و هم به واسطه راه‌آهن آی.تی.آی (اسلام‌آباد-تهران-استامبول) این زیرساخت فراهم است و دو کشور می‌توانند به این واسطه شاهد تحول بزرگ در حوزه اقتصاد و تجارت باشند که این مهم جز سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است.

    کدام وزرا به پاکستان می روند؟

    سفیر ایران در اسلام‌آباد با اشاره به اینکه تمرکز سفر رئیس‌جمهور به پاکستان بر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی است، تاکید کرد: وزرای امور خارجه، مسکن راه و شهرسازی، وزیر نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر نفت در این سفر آیت‌الله رئیسی را همراهی می‌کنند؛ در طرف مقابل نیز تمام اعضای کابینه پاکستان آماده هستند که یک روز کاری را به دیدار و مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با مقامات و وزرای ایران بپردازند و تمام مسائل فی مابین را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دهند.

    رایزنی دستگاه‌های نظامی و امنیتی ایران و پاکستان برای همکاری های امنیتی

    امیری مقدم در پاسخ به این سوال که "تفاهم نامه های ایران و پاکستان برای گسترش همکاری‌های امنیتی بین دوکشور در چه مرحله‌ای است؟" گفت: پدیده ناامنی و تروریسم از مسائل مهمی است که دو کشور از آن رنج می‌برند و دو کشور ایران و پاکستان راهی جز همکاری برای مبارزه با این پدیده ندارند. دستگاه‌های نظامی و امنیتی دو کشور در زمینه همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم در حال گفت‌وگو و رایزنی هستند و امیدواریم که نتیجه آن‌را به صورت ملموس هر دو کشور و هر دو ملت به ویژه هموطنان ما در دو سوی مرز که مردم بلوچ هستند ببینند و بتوانند از نعمت این همکاری که با هدف ایجاد امنیت پایدار در منطقه و تبدیل مرزهای دو کشور به مرزهای تجاری و اقتصادی است بهره ببرند و انشالله مورد استفاده مرزنشینان دو طرف قرار گیرد. اراده هر دو کشور دوست و برادر مقابله با ناامنی و تروریسم است و تمام تلاش خود را برای افزایش همکاری‌ها در زمینه مقابله با تروریسم انجام می‌دهند.

    توسعه بازارچه ها و همکاری‌های مرزی بین دو کشور/مرز ایران و پاکستان منطقه تجاری اقتصادی می‌شود

    سفیر کشورمان در پاکستان در پاسخ به این سوال که "عزم‌ ایران و پاکستان نسبت به توسعه روابط و همکاری‌های سیاسی و امنیتی چه تاثیری در مسائل ومعادلات و صلح و ثبات در منطقه دارد؟" با اشاره به روابط دیرینه دو ملت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از زمان استقلال پاکستان تاکنون که بیش از ۷۵ سال از آن می‌گذرد و علی رغم وجود ۱۰ هزار کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور، هیچگاه مشکل مرزی و ارضی با یکدیگر نداشته‌اند این در حالی است که بین پاکستان و افغانستان و همچنین بین پاکستان و هند اختلافات مرزی و ارضی وجود دارد. به طور طبیعی در طول تاریخ اینگونه بوده که پاکستان همواره ایران را شریک استراتژیک خود دیده است و ایران نیز در پیش و پس از انقلاب پاکستان را تهدیدی علیه خود ندیده است. ممکن است دو کشور به دلیل برخی مشکلات اداری و بروکراتیک در زمینه هایی کم‌کاری‌هایی کرده باشند اما هیچگاه نسبت به یکدیگر بی اعتماد نبوده و یکدیگر را تهدیدی علیه خود نمی‌دانستند.

    ایران شریک استراتژیک پاکستان

    وی با اشاره به دخالت بیگانگان برای ناامنی مرز های دوکشور بیان کرد: امروز برخی بیگانگان و کسانی که می‌خواهند منطقه نا امن باشد تا بتوانند از ناامنی و آب گل‌آلود ایجاد شده ماهی خود را بگیرند تلاش می‌کنند این مرزها را به مرزهایی ناامن بدل کنند لذا به هر مقدار که همکاری دو کشور در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه امنیتی بیشتر شود به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند و پاکستان نیز توجهش به سمت مرزهایی که مشکل دارد می‌رود و به طور طبیعی از مرزهای مشترک ما تهدیدی متوجه پاکستان نمی‌شود و به طور طبیعی ناامنی از سمت مرزهای پاکستان نیز متوجه ما نمی‌شود و این موضوع می‌تواند به صلح و ثبات منطقه کمک کند. تروریست برای مردم هر منطقه خسارت‌بار و مصیبت‌بار است به ویژه برای کشورهای دوست و برادر و همسایه مثل ایران و پاکستان.

    امیری مقدم در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه پاکستان در نشست خبری با همتای ایرانی خود از توافقی درباره تعیین افسران رابط و اعزام آنها به شهر هایی از دوکشور خبر داد، مشخصا بفرمائید این موضوع در چه مرحله ایست، تصریح کرد: نیروهای نظامی دو طرف مشغول مذاکره برای استقرار هستند و پیشرفت خیلی خوبی نیز انجام شده است و انشالله این موضوع در سریعترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

    هلهله پاکستانی‌ها از عملیات «وعده صادق»

    وی در مورد واکنش مردم پاکستان به عملیات "وعده صادق" خاطر نشان کرد: هنگامی که ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق مورد هجوم رژیم صهیونیستی قرار گرفت، پاکستان با صدور بیانیه‌ای این اقدام را تنش‌آفرین اعلام کرد و از سوی دیگر با اجرای عملیات قهرمانانه و مقتدرانه «وعده صادق» با صدور بیانیه‌ای مجدد اقدام ایران را در راستای سیاست دفاع مشروع قلمداد کردند. همچنین نماینده پاکستان در سازمان ملل در حمایت از ایران موضع قوی اتخاذ کرد. از اکتبر تا امروز ملت و دولت پاکستان از ملتهای پیشرو در حمایت از مردم غزه بودند و در رای گیری اخیر شورای امنیت سازمان ملل، که با وتو آمریکا و کشورهای غربی بی نتیجه ماند، پاکستان رای مثبت داد و به صورت جدی پشت مردم فلسطین ایستاد.

    عشق و علاقه پاکستانی‌ها به ایران

    سفیر کشورمان در پاکستان بیان کرد: پس از عملیات «وعده صادق» شور و شعف وصف‌ناپذیر و غلغله و هلهله‌ای بین مردم پاکستان برپاشد که این اقدام بیش از حد انتظار بود. در فضای مجازی و واقعی شاهد جشن‌های خودجوش در حمایت از ایران بودیم و همچنان نیز ادامه دارد. مردم پاکستان به جمهوری اسلامی ایران علاقمندند و همچنین از جمله ملت‌های پیشرو در حمایت و علاقه به فلسطین هستند و این میزان ابراز احساسات را در جای دیگری کمتر می‌توان دید.

    امیری مقدم خاطر نشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در تقویت اراده رهبران دو کشور در جهت توسعه همه جانبه روابط داشته باشند و فضای رسانه‌ها می‌تواند اراده بین رهبران و مردم دو کشور برای توسعه روابط است را تسهیل کنند. گروه‌های رسانه‌ای پاکستان مرتبا به ایران می‌آیند و با واقعیات و فرهنگ و تاریخ و توسعه کشور ما را به مردم پاکستان ارایه می‌کنند. ملت پاکستان در تعجب هستند که ملتی بیش از ۴۰ سال تحت تحریم قرار دارد اما همچنان مسیر رشد و توسعه را در حال پیمودن است. ما نیز برنامه داریم که با دعوت از رسانه‌ها ایران واقعیات زندگی و مردم و فرهنگ و رشد کشور پاکستان را به ایرانیان معرفی کنیم. رسانه‌های ایران نیز باید تلاش کنند که تصویر واقعی‌تری نسبت به عشق و علاقه مردم پاکستان نسبت به مردم ایران ارایه کنند.

    وی افزود: با محقق شدن دیدارهای دوجانبه میان روزنامه‌نگاران ایرانی و پاکستانی باید انتظار داشته باشیم که رسانه‌های ما نیز (مانند پاکستان که به تحولات ایران اهمیت ویژه می‌دهند) نیز با داشتن حساسیت نسبت به موضوعات پاکستان بتوانند در جهت توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش پیشگام و پیشقدم باشند.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما